June 08, 2010

Mengenal Coklat

 Secara amnya, coklat dibahagikan kepada 2 jenis iaitu coklat converture (coklat tulen) dan coklat compound. Tetapi pada pandangan masyarakat terdapat satu lagi jenis coklat yang terdapat dipasaran iaitu coklat masakan (cooking chocolate).

Hanya 2 jenis coklat ini sahaja yang sesuai untuk dibuat coklat :

1. Coklat converture (coklat tulen)
2. Coklat compound



Coklat Couverture (coklat tulen) merupakan coklat yang dihasilkan menggunakan cocoa butter (lemak koko) dan kerana itulah coklat yang diperbuat daripada coklat tulen lebih mahal harganya daripada coklat compound. Contoh coklat yang dibuat menggunakan coklat couverture ialah Ferrore Rocher ,Cadbury ,Fidani dan semua coklat mahal. Coklat tulen yang belum dibentuk seperti coklat bar atau coklat handmade hanya dijual di speciality shop. Selalunya ia dijual sebagai Dark Chocolate (cocoa,cocoa butter & gula), Milk Chocolate (cocoa, milk powder,cocoa butter & gula) dan White Chocolate (milk powder,cocoa butter & gula)

Coklat Compound merupakan coklat yang diperbuat menggunakan lemak sayur, sebagai pengganti cocoa butter.Boleh dijadikan coklat tetapi lebih keras berbanding dengan coklat yang diperbuat dari coklat tulen dan ianya lebih stabil pada suhu bilik dan paling sesuai untuk digunakan sebagai coklat coating. Coklat compound juga ada dijual sebagai Dark Chocolate, Milk Chocolate dan White Chocolate.

Bagi membezakan antara coklat tulen dan compound ialah dengan melihat takat kecairan coklat apabila dipegang. Apabila coklat mudah cair selepas dipegang maka kebarangkalian coklat tersebut terdiri daripada coklat tulen. 

No comments:

Post a Comment